Δελτίο
Τύπου
Καστοριά, 16 Ιανουαρίου 2013
Ομιλία κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου
για την «Οργάνωση και λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και
Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και
άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Παιδείας, έκανε χθες Τρίτη 15.01.2013 η Βουλευτής
Καστοριάς κ. Μαρία Αντωνίου.
Στην
ομιλία της τόνισε:
- Την ανάγκη αύξησης του επιμίσθιου των καθηγητών
που διδάσκουν στα σχολεία Ελληνόγλωσσης Παιδείας στο εξωτερικό.
- Την αύξηση του εισοδηματικού κριτηρίου πάνω από
6.000 € για τις μετεγγραφές φοιτητών.
- Την αναδρομική ισχύ στην επιβράβευση των μαθητών
– αθλητών που διακρίνονται σε Παγκόσμια Πρωταθλήματα και Ολυμπιακούς
Αγώνες από το 2008.
Ακολουθεί
η ομιλία της κ. Μαρίας Αντωνίου:
Ευχαριστώ
κ. Πρόεδρε,
Κύριε
Υπουργέ, κ. κ. συνάδελφοι,
Το
σχέδιο νόμου προβλέπει την συγκέντρωση Φορέων με συγκεκριμένες ομοειδείς
αρμοδιότητες, σε ένα ενιαίο όργανο. Ποιός, κύριοι συνάδελφοι, μπορεί να
αντιταχθεί σε αυτό; Όταν όλοι συγκλίνουν πάνω σε αυτό το θέμα σε μία ταυτόσημη
άποψη. Ότι δηλαδή, όλες οι οργανωτικές λειτουργίες και δραστηριότητες παρόμοιας
φύσεως και χαρακτήρα, σωστό είναι να ανατίθενται στην ίδια οργανωτική μονάδα
για να αποφεύγονται περιττές επαναλήψεις και συγκρούσεις ενεργειών, που
προκαλούν σύγχυση και αργοπορίες.
Πέραν
αυτών όμως, η καλύτερη οργάνωση και αποτελεσματικότητα, δεν είναι το μόνο
ζητούμενο στη σημερινή δύσκολη εποχή που όλοι βιώνουμε. Με τη συγχώνευση των
συγκεκριμένων φορέων, επιτυγχάνουμε και την απαραίτητη δημοσιονομική εξυγίανση,
μέσα από τον εξορθολογισμό δαπανών καθώς λιγότεροι φορείς με παρεμφερές
αντικείμενο, έχουν λιγότερα λειτουργικά έξοδα.
Ένα
σημαντικό ζήτημα, το οποίο αντιμετωπίζεται με το παρόν σχέδιο νόμου αφορά και
στη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των συγχωνευομένων φορέων, η οποία
εκτίνεται σε όλη την ελληνική επικράτεια και μέχρι σήμερα παραμένει ουσιαστικά
ανεκμετάλλευτη.
Η συγκέντρωση της περιουσίας αυτής και η
διαχείριση της από έναν φορέα στον οποίο θα ενταχθεί και το σύνολο της κινητής
περιουσίας, θα έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη αξιοποίησή της καθώς θα υπάρχει
ευχερέστερη εποπτεία.
Επομένως,
ενισχύεται με τον τρόπο αυτό η λειτουργική τους αυτάρκεια και επιτυγχάνεται η
βιωσιμότητά τους πέρα από τις κρατικές επιχορηγήσεις, καθώς με την σύσταση των
φορέων δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνον από αυτές.
Είδαμε
στο πανεπιστήμιο Κύπρου όπου συμμετείχαμε σε κοινή συνεδρίαση των μελών των
επιτροπών μορφωτικών, ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο τα επόμενα χρόνια δεν θα
χρειάζεται την κρατική επιχορήγηση. Αυτό που καταφέρουν σε όλο τον κόσμο μπορεί
να το καταφέρουμε και στην πατρίδα μας.
Θα
ήθελα όμως να κάνω μία ειδική αναφορά σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Ως μέλος της
Επιτροπής του Ελληνισμού της Διασποράς και προερχόμενη από μία Περιφέρεια που
είδε πολλά από τα παιδιά της να φεύγουν τα τελευταία 60 χρόνια προς αναζήτηση
καλύτερων προοπτικών στο εξωτερικό, δεν μπορώ να μην σταθώ στην πρόβλεψη του
παρόντος νομοσχεδίου για την ελληνόγλωσσή εκπαίδευση.
Είναι
αλήθεια ότι έχουν δημιουργηθεί αρκετά προβλήματα μετά τον περιορισμό του
επιμίσθιου των αποσπασμένων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα την
δημιουργία κενών στα ομογενειακά σχολεία.
Άλλωστε
ως μέλη της Επιτροπής, συχνά γινόμαστε αποδέκτες εκλύσεων από την Ομογένεια για
την κάλυψή τους. Όπως για παράδειγμα, στο Μόναχο, για το οποίο δεν υποβάλλονται
αιτήσεις απόσπασης, αφού το κόστος ζωής, είναι υψηλότερο από άλλες πόλεις της
Γερμανίας, με αποτέλεσμα οι καθηγητές να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν
οικονομικά.
Αντιλαμβάνεστε,
λοιπόν, πως η τροποποίηση του άρθρου 19 του ν.4021/2011, αποτελεί μονόδρομο.
Η
εν λόγω ρύθμιση, αποδεικνύει, για άλλη μια φορά τον πρωτεύοντα ρόλο που κατέχει
η ελληνόγλωσση εκπαίδευση του ομογενειακού ελληνισμού της Κυβέρνησης του Αντώνη
Σαμαρά, που στοχεύει όχι μόνον στη διατήρηση της ελληνομάθειας των αποδήμων
αλλά και στην ενδυνάμωση των θεσμών τους με την πατρίδα, μέσω της γνώσης του
ελληνικού πολιτισμού και της ιστορίας μας.
θα
ήθελα επίσης να σταθώ σε κάποια
επιμέρους ζητήματα, που συζητήθηκαν στην Επιτροπή και έχουν τεθεί και ως
τροπολογίες από εμένα και άλλους συναδέλφους. Στο άρθρο 34 του σχεδίου, μεταξύ
άλλων και στην εκπροσώπηση των φοιτητών στα συλλογικά όργανα του Ιδρύματος.
Στον
4009 του 2011 προβλέπεται ότι οι εκπρόσωποι των φοιτητών εκλέγονται από το
σύνολο των ενεργών φοιτητών με ενιαίο ψηφοδέλτιο, με άμεση, καθολική και
μυστική ψηφοφορία. Με την παρούσα τροπολογία την οποία καταθέσαμε, προβλέπεται
η εκπροσώπηση των φοιτητών ότι μπορεί να γίνεται και μέσω των συλλόγων φοιτητών,
που αναγνωρίζει κάθε ίδρυμα, με βάση το αναλογικό σύστημα, σύμφωνα με τ’
αποτελέσματα των τελευταίων χρονικά φοιτητικών εκλογών.
Με αυτή την πρόβλεψη δίνεται η δυνατότητα
στους φοιτητές, ν’ αποφασίζουν οι ίδιοι για τον τρόπο με τον οποίο επιθυμούν να
εκπροσωπούνται στα όργανα διοίκησης των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, όπου
συμμετέχουν.
Σημαντική
είναι η πρόβλεψη για ηλεκτρονική ψηφοφορία, η οποία λύνει πολλά πρακτικά
ζητήματα. Η εμπειρία, μέχρι σήμερα έχει δείξει ότι οι υπάρχουσες διαδικασίες
είναι αργές και πολλές φορές γίνονται έρμαιο μικρών ομάδων φοιτητών, που δεν
επιθυμούν τη διεξαγωγή τους, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η έκφραση της
βούλησης της πλειοψηφίας των φοιτητών.
Με
την προτεινόμενη τροποποίηση δίνεται η δυνατότητα, να μην επιβαρύνεται η διαδικασία
με μία ακόμη καθολική και μυστική ψηφοφορία, αφού ήδη υπάρχει αδιαμφισβήτητος
μηχανισμός έκφρασης των φοιτητών. Δηλαδή, οι φοιτητικές εκλογές.
Επίσης,
θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς του τεχνολογικού
επαγγελματικού εκπαιδευτηρίου του Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, αρμοδιότητας του
Υπουργείου Υγείας. Μετά τη μετάταξή τους σε κενές οργανικές θέσεις του
Υπουργείου Παιδείας δεν έγινε δεκτή η μοριοδότησή τους, με την αιτιολογία ότι
«το εκπαιδευτικό τους έργο δεν γεννήθηκε σε σχολές που ανήκαν στην αρμοδιότητα
του Υπουργείου Παιδείας.
Δεν μπορεί η προσφορά και το εκπαιδευτικό
έργο, να διακρίνεται βάσει του εποπτευόμενα Υπουργεία. Πρόκειται για παραβίαση
της Αρχής της Ισότητας και της ενιαίας αντιμετώπισης από τη διοίκηση, αφού άτομα
με τα ίδια προσόντα, ίδια χρόνια προϋπηρεσίας, να έχουν διαφορετική
μεταχείριση.
Στο
θέμα της επιβράβευσης των μαθητών μας που διακρίνονται σε διεθνείς και
πανελλήνιους αγώνες. Με την παρούσα ρύθμιση η πολιτεία τιμά και καθίσταται
αρωγός στην υπερπροσπάθεια των αθλητών, αλλά και των οικογενειών τους. Όμως,
πρέπει να τονίσω για μία ακόμη φορά ότι ο νόμος αυτός θα πρέπει να έχει
αναδρομική ισχύ, γιατί οι πρωταθλητές της προηγούμενης τριετίας μην έχοντας
κανένα κίνητρο για την πολιτεία, διακρίθηκαν, μας έκαναν περήφανους και τώρα
βλέπουν τους παλαιότερους και τους νεότερους από αυτούς, να χαίρουν ευνοϊκών
ρυθμίσεων. Πρέπει να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση της πολιτείας για όλους τους
διακριθέντες αθλητές.
Άφησα
για το τέλος το πιο σημαντικό, εκείνο των μεταγραφών. Χαιρετίζω την πρωτοβουλία
του Υπουργείου για τις μεταγραφές που συμπεριλήφθηκε στο άρθρο 34 ως παράγραφος
19. Η δεινή οικονομική κατάσταση καθιστά απαγορευτική την φοίτηση των παιδιών
σε Πανεπιστήμια εκτός της πόλης διαμονής τους, αφού αδυνατούν να στηρίξουν ένα,
πόσο μάλλον δύο και τρία σπίτια. Όμως, το κατά κεφαλήν εισοδηματικό κριτήριο,
κ. Υπουργέ, νομίζω ότι θα πρέπει, ν’ αυξηθεί πέρα των 6000 €, έτσι ώστε να
μπορέσουν να κάνουν χρήση αυτής της ρύθμισης και πιστεύω ότι θα πρέπει να
ληφθεί πιο ιδιαίτερη μέριμνα για τις πιο ευπαθείς και τις πολύτεκνες οικογένειες που έχουν πάνω
από δύο παιδεία ως φοιτητές. Στην σημερινή συγκυρία, ίσως το Υπουργείο θα
πρέπει να επανεξετάσει και το θέμα των αμοιβαίων μεταγραφών για να διευκολύνει
οικογένειες με χαμηλό εισόδημα που δεν θα μπορέσουν να ενταχθούν στο 10% του
συνολικού αριθμού των εισακτέων ανά σχολή. Με τις αμοιβαίες μεταγραφές, δεν
αλλάζει ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και δεν εμποδίζεται η εύρυθμη
λειτουργία των πανεπιστημιακών τμημάτων.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου